Nottbusch, G. (2013). Zur Neurophysiologie und Motorik des Schreibens: Verbindungen und Pausen. Die Grundschulzeitschrift 265/266, 12-15.
2012
Torrance, Mark & Nottbusch, Guido (2012): Written Production of Single Words and Simple Sentences. In: Berninger, Virginia Wise (Hrsg.): Past, present, and future contributions of cognitive writing research to Cognitive Psychology (pp. 403-422). Hove: Psychology Press.
2011
Nottbusch, G., & Jonischkait, J. (2011). Einzeluntersuchungen zur GKS, GZS und Interpunktion. In U. Bredel & T. Reißig (Eds.), Weiterführender Orthographieerwerb (pp. 164–187). Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.
2010
Nottbusch, G. (2010): Grammatical planning, execution, and control in written sentence production. Reading & Writing 23(7), 777-801.
2008
Nottbusch, G. (2008): Handschriftliche Sprachproduktion – sprachstrukturelle und ontogenetische Aspekte. [Analysis of Children's Handwriting Movements. Orthographic and Developmental Aspects.] Linguistische Arbeiten Bd. 524. Tübingen: Max Niemeyer Verlag.
Nottbusch, G. & Segers, E. (2008). Constraints on orthographic changes. Written language and literacy,10 (2), 83-87.
Sahel, S., Nottbusch, G., Grimm, A. & Weingarten, R. (2008). Written production of German compounds: Effects of lexical frequency and semantic transparency. Written language and literacy, 11(2), 221-228.
2007
Nottbusch, G., Weingarten, R. & Sahel, S. (2007). From written word to written sentence production. In: D. Galbraith, L. van Waes. & M. Torrance, M. (Eds.), Writing and Cognition. Research and Applications (pp. 31-54). Studies in Writing, Volume 20, Amsterdam: Elsevier.
2006
Neef, M. & Nottbusch, G. (2006). Script adjustment and phonological awareness. Written language and literacy 9, 1-6.
Will, U., Nottbusch, G. & Weingarten, R. (2006). Linguistic units in word typing: Effects of word presentation modes and typing delay. Written language and literacy 9, 153-176.
2005
Nottbusch, G., Grimm, A., Weingarten, R. & Will, U. (2005). Syllabic structures in typing: Evidence from hearing-impaired writers.Reading & Writing 18, 497-526.
Sahel, S., Nottbusch, G., Weingarten, R. & Blanken, G. (2005). The role of phonology and syllabic structure in the time course of typing: Evidence from aphasia. Linguistische Berichte,201, 65-87.
2004
Weingarten, R., Nottbusch, G., & Will, U. (2004). Morphemes, syllables and graphemes in written word production. In: T. Pechmann, T. & C. Habel, Ch. (Eds.), Multidisciplinary approaches to language production (pp. 529-572). Berlin: Mouton de Gruyter.
2003
Will, U., Weingarten, R., Nottbusch, G., & Albes, C. (2003). Linguistic units, hierarchies and dynamics in typing.
2002 und früher
Will, U., Weingarten, R., Nottbusch, G., & Albes, C. (2002). Linguistische Rahmen und segmentale Informationen bei der Einzelwortschreibung. Evidenzen aus Zeitstrukturen und Fehlerverteilungen. In: Habel, Christopher; Pechmann, Thomas, Sprachproduktion. Opladen: Westdeutscher Verlag.
Nottbusch, G., Weingarten, R. & Will, U. (1998). Schreiben mit der Hand und Schreiben mit dem Computer. In J. Hasert & J. Ossner (Hrsg.), Schrift schreiben. Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie (OBST) 56, 11-27.
Herausgeberschaft
Associate editor for Journal of Writing Research (JoWR) since April 2010
Nottbusch, G. & Segers, E. (2008). Written language and literacy. Special Issue: Contraints on orthographic changes. 11 (1).
Neef, M. & Nottbusch, G. (2006). Written language and literacy. Special Issue: Script adjustment and phonological awareness. 9 (1).
Nottbusch, G., & Grabherr, B. (2012): Über das Schreiben schwieriger Wörter. (Vortrag: 19. Symposion Deutschdidaktik, 16.–20.09.2012, Augsburg).
Nottbusch, G., Nix, J.-H. & Hohlfeld, S. (2012): Der Einfluss medial schriftlicher Internetkommunikation auf die orthographischen Fertigkeiten. (Vortrag: 19. Symposion Deutschdidaktik, 16.–20.09.2012, Augsburg).
Nottbusch, G. & Grabherr, B. (2012): Writing tricky words. (Vortrag: Writing12, 13th International Conference of the EARLI-SIG Writing, Porto, July 11-13, 2012)
Nottbusch, G.: Written Sentence Production: Evidence from Eye-Tracking and Keystroke-Logging (COST IS0703, ERN-Learning to Write Effectively, 3rd Workshop. 1. – 3. März 2012, Skopje, Mazedonien)
2011
Nottbusch, G.: (Half-)Automatic Handwriting Segmentation/Annotation and movement classification. (COST IS0703, ERN-Learning to Write Effectively, 2nd Workshop. 4. – 6. April 2011, Potsdam)
Nottbusch, G., Grabowski, J., & Jost, J. (2011): Text Production Processes at School: Educational and Psycholinguistic Perspectives [Prozesse der Textproduktion in der Schule: Strukturen und Verarbeitung aus sprachdidaktischer und psycholinguistischer Perspektive]. (Arbeitsgruppe: 33. Jahrestagung der DGfS, 23.-25. Februar 2011, Göttingen).
Nottbusch, G. (2011): Syntactic Complexity and Semantic Content in Narratives of Primary School Children: A Corpus-Based Approach. (Vortrag: 33. Jahrestagung der DGfS, 23.-25. Februar 2011, Göttingen).
2010
Nottbusch, G., Torrance, M. & White, A. (2010): Planning short written sentences: Evidence from eye movements and keystroke latencies. (Vortrag: Writing10, 12th International Conference of the EARLI-SIG Writing, Heidelberg, September 08-10, 2010)
Nottbusch, G. (2010): The influence of syllable structure on keystroke timing: Individual differences and syllable properties. (Vortrag: Writing10, 12th International Conference of the EARLI-SIG Writing, Heidelberg, September 08-10, 2010)
van Waes, L., Leijten, M. & Nottbusch, G. (2010): Pauses and key transitions in writing - Word level related processes. (Symposium: Writing10, 12th International Conference of the EARLI-SIG Writing, Heidelberg, September 08-10, 2010)
Nottbusch, G., Wengelin, Å. & Leijten, M. (2010): Pauses and transitions in handwriting and typing. (Symposium: Writing10, 12th International Conference of the EARLI-SIG Writing, Heidelberg, September 08-10, 2010)
Nix, J.-H. & Nottbusch, G. (2010): Mediale und konzeptionelle Mündlichkeit bzw. Schriftlichkeit: Der Einfluss medial schriftlicher Internetkommunikation auf die Textproduktion in der Schule. (Vortrag: 32. Jahrestagung der DGfS, 23.–26.02.2010, Berlin).
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2009
Nottbusch, G. (2009): Nine decades of typewriting research: Progress and prospects from 1916 to 2009. (EARLI 2009, 25. - 29. August 2009, Amsterdam).
Nottbusch, G. & Schneider-Wiejowski, K. (2009): Die Syntax/Prosodie-Schnittstelle am Beispiel der Einbindung des deutschen Nachfeldes. (Vortrag: 31. Jahrestagung der DGfS, 4.-6. Marz 2009, Osnabrück).
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2008
Nottbusch, Guido (2008): Vorstellungen, Wissen und Anwendung von Schriftsprache bei Vorschulkindern | Einführung in die Graphomotorik. (Berufungsvortrag: Freiburg, 2008)
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Nottbusch, Guido (2008): Capitalization in German: Lexical and syntactic processes in ambiguity resolution. (Vortrag: 6th International Workshop on Writing Systems: "Constraints on Spelling Changes", 18-19 September 2008 in Brunswick, Germany).
Nottbusch, Guido (2008): Visual Feedback in written sentence production. (Vortrag: AILA 2008 – 15. Weltkongress für Angewandte Linguistik, 24-29. August 2008 in Essen).
Nottbusch, Guido (2008). Eye movements in reading words with jumbled letters. (Vortrag: 30. Jahrestagung der DGfS am 26-29. Februar 2008 in Bamberg "Sprachvergleich")
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2007
Nottbusch, Guido (2007). Neurolinguistische Grundlagen: Physiologie, Neurologie, Motorik und Kognition des Schreibens. (Vortrag: Ringvorlesung "Sprachen und Schriften" des Zentrum Sprachenvielfalt und Mehrsprachigkeit an der Universität zu Köln am 03. Dezember 2007 in Köln)
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Nottbusch, Guido (2007). Eye movements in written sentence production. (Vortrag: 1st Stavanger Reading and Writing Conference am 30. August - 5. September 2007 in Stavanger, Norway: "Theory, Methodology, Tools and Results")
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Nottbusch, Guido (2007). The Role of the Syllable in 'Dehnung und Schärfung' - Evidence based on the Analysis of Children's Handrwiiting movements. (Vortrag: 29. Jahrestagung der DGfS am 28. Februar - 2. März 2007 in Siegen "System und Variation")
Nottbusch, Guido
(2004). Syllabic Segmentation and Spelling
in Primary School Children. (Vortrag: Writing04 9th International
Conference of the European Association for
Research on Learning and Instruction (EARLI)
Writing Special Interest Group (SIG), Geneve,
Switzerland, September 20-22, 2004).
2003
Nottbusch,
Guido; Grimm, Angela
& Weingarten, Rüdiger (2003). Timing
in the written production of German compounds (Vortrag: 25. Jahrestagung der DGfS am 26.-28.
Februar 2003 in
München "Sprache - Wissen - Wissenschaft") (pdf: 633 kB)
2002
Nottbusch, G. & Weingarten, R. (2002). Linguistische Einheiten im Schreibprozess. (Vortrag: Tagung des Arbeitskreises Orthographie und Textproduktion "Linguistische Aspekte des Schriftspracherwerbs und der Textproduktion in Theorie und Praxis" am 26./27. April 2002 in Osnabrück.
Nottbusch,
Guido, & Weingarten,
Rüdiger (2002). Morphemes in written
word production. (Vortrag: Writing02 8th
International Conference of the European Association
for Research on Learning
and Instruction (EARLI) Writing Special Interest
Group
(SIG), Stafford, UK, July 10-13, 2002).
2001
Nottbusch, Guido (2001). Schriftliche Sprachproduktion bei Kindern (Vortrag: 32. Jahrestagung der GAL
27.09.-29.09.2001 in Passau "Sprache transdisziplinär")
Grimm, Angela & Nottbusch, Guido
(2001). Phonologische Verarbeitungsprozesse bei Gehörlosen und
Hörenden (Vortrag: 32. Jahrestagung der GAL 27.09.-29.09.2001 in Passau
"Sprache transdisziplinär")
Nottbusch, Guido; Grimm, Angela & Schmidle, Wolfgang (2001). Phonologische Einflüsse auf lexikalische Entscheidungen bei Gehörlosen und Hörenden. (Vortrag: DFG-Teilkolloquium in Freiburg i. Br. zum Thema "Das mentale Lexikon in der Sprachproduktion: Gestörte und normale Prozesse" am 30.-31. März 2001).
Nottbusch, Guido (2001). Orthographische Aspekte der handschriftlichen Sprachproduktion bei Kindern (Vortrag: 23. Jahrestagung der DGfS am 28. Februar - 2. März 2001 in Leipzig "Sprache und Kognition")
2000
Nottbusch,
Guido, & Weingarten,
Rüdiger (2000). Two types of dynamic
units in written word production: Lexical access
and postlexical syllabification. (Vortrag:
DFG-Schwerpunkttreffen in Dagstuhl, 5.-7. September
2000).